...aneb s baťůžkem Afrikou

Přípravy na cestu

Africká divočina pro mě byla vždy takovým malým cestovatelským snem. Nejsem sice žádný velký cestovatel, ale africkou divočinu jsem si vždy přál zažít a poznat. Toto se však až do léta 2013 zdálo stále nedostižitelné....

Jakmile jsme tedy na internetu objevili levné letenky z Milána do keňského Nairobi, ani chvilku jsme neváhali a letenky zakoupili. Tak tedy začaly naše přípravy a plánování na expedici. Do odletu jsme tehdy měli jen měsíc a půl.

První zdroje pro naše přípravy byly internetové stránky, zaměřené na cestovaní po Africe, stránky Ministerstva zahraničních věcí a různé diskuze. Tam lze najít základní fakta a praktické informace o zemi (kultura, národní parky, měna, doprava, zdraví atd.). Tyto fakta také na tomto webu uvedu.

Dalším krokem bylo zajištění potřebných (ale ne povinných) očkování. My jsme zvolili koktejl "klasickou trojici" očkování proti břišnímu tyfu, žluté zimnici a žloutence typu A. Doporučuji kontaktovat kliniky cestovní medicíny ve větších nemocnicích - ceny jsou nesrovnatelně nižší, než v soukromých klinikách. Antimalarika jsme po konzultaci s doktorkou zamítli - kvůli jejich vedlejším účinkům.

Poté už následovalo plánovaní trasy v závislosti na tom, co jsme chtěli v Keni zažít. Jelikož Keňa je relativně velká země s ohromným množstvím velice zajímavých míst, našich 14 dní bylo na tuto zemni velmi málo. Muselo dojít na kompromisy a odložení různých destinací "na příště".

Zvolili jsme trasu od Nairobi směrem na sever -> nádherná příroda v okolí jezera Naivasha (Rezervace Crater Lake, Národní park Hell's gate) -> město Nakuru a Národní park Lake Nakuru -> Eldoret -> deštný prales Kakamega -> město Kisumu u Viktoriina jezera a nakonec rybářská vesnička Dunga na břehu Viktoriina jezera. Poté následovala cesta zpět do Nairobi a prohlídka města s nákupem suvenýrů. Celý pobyt jsme si rozvrhli na den po dni, abychom měli přehled v případě změny plánu.

Kdybychom měli pár dní navíc, určitě bychom do plánu zahrnuli Mombasu a břehy oceánu, Amboseli na úpatí Kilimanžára nebo severní pustiny u jezera Turkana...

Ubytování

Co se týče ubytování, dopředu jsme žádné prakticky neřešili. V každé lokalitě jsem měl připraveno pár variant a tipů, ale předem jsme nic nerezervovali. Uvedu zde i ceny, pokud by se chtěl někdo inspirovat.

Nairobi

První dva dny v Nairobi jsme bydleli u Trise s Gee. Tris je původem Brit, který již 6 let žije v Keni a s Gee jsou rok manželé.

Seznámili a byli jsme s nimi v kontaktu přes server couchsurfing.org. Jedná se o sociální sít, kterou ale lidé užívají naživo (narozdíl od virtuálních sociálních sití). Funguje to na principu nezávislého cestování, ochotě ubytovat někoho cizího z jiné země u sebe doma, sdílet rozdílné kulturní zvyklosti nebo třeba provést cestovatele po místech, která nejsou zmíněna v turistických průvodcích a ukázat mu něco ze svého života, jak žijí místní lidé. Zaregistroavní hostitelé zde nabízí cestovatelům přespání a naopak cestovatelé zde hledají ochotné hostitele. Vše je samozřejmě bezplatné a záleží zcela na domluvě. Kdo by se chtěl o couchsurfingu dovědět více, zde je zajímavý článek:

www.studentpoint.cz/10-cestovani/1718-couchsurfing-vse-co-potrebujete-vedet-nez-zacnete/#.Ugj4U9KmGnc

My tedy rádi využili couchsurfingu pro první tři dny na rozkoukání se v zcela odlišném prostředí. Opravdu jsme za tuto zkušenost velmi vděčni, neboť jsme se s Trisem a Gee dostali do různých zajímavých míst a hodně se toho dověděli.

Jezero Naivasha

U jezera Naivasha jsem na internetu vyhlídl kemp Fisherman's. Jedná se o docela známý a velmi dobře vybavený kemp hned v těsné blízkosti jezera. Leží na opravdu klidném místě a po setmění tu lze pozorovat hrochy ze vzdálenosti jen pár metrů. Dají se odtud podnikat různé výlety po okolí (Národní park Hell's Gate, rezervace Crater Lake, výlety po jezeře...). Pujčují zde kola a nachází se zde i dobrá restaurace s barem.

Ceny:

Za vlastní stan 1000KSH, jídlo se pohybovalo okolo 700KSH-1000KSH (jedno z nejdražších, které jsme v Keni jedli), půjčení kola 500KSH/den.

Více info zde: https://www.fishermanscamp.com/

Nakuru

Další místo bylo město Nakuru, kde jsme přespali jeden den kvůli naplánovanému safari v blízkém národním parku Lake Nakuru. Tris nám doporučil hotel Mt. Sinai a jeho střešní apartmá tzv. penthouse, odkud je výhled na město a na jezero. Hotel je to obyčejný, trochu starší ale na jednu noc postačující. Starší postele a záchod bez prkénka. Střecha se navíc na noc zamyká mřížemi, takže je i bezpečný. Na střeše je i vývod s vodou, nějaké kádě a šňůry. Takže jsme to tu využili i k vyprání našich věcí.

Cena: 1000KSH za dvoulůžkový pokoj na střeše - cenu jsme smlouvali.

Eldoret

V Eldoretu jsme poznali jednu rodinku, která nás pozvala k sobě domů do vesnice nedaleko města. Mají tři děti a bydlí v opravdu velmi malém domku.

Deštný prales Kakamega

Další destinací byl národní park Deštný prales Kakamega. Tam jsem měli opět z internetu vyhlídnuté ubytování přímo v pralese v tradičním africkým příbytku, zvaným banda. Místo se jmenovalo Udo's Bandas a tvoří ho několik band k bydlení, sprchy s teplou vodou a záchody. Bandy jsou útulné a pěkně zařízené - postele s moskytierama, proutěný nábytek a elektřina. Žena místního správce nám za poplatek uvařila večeři (placky chapati, fazolová omáčka a brambory). Porce byla tak velka, že jsme z toho měli i ráno snídani.

Ceny:

Vstup do pralesa 20USD/osoba, pronájem bandy 40 USD/noc, večeře 500KSH/osoba

Info: https://www.kakamegarainforest.com/nearby%20accomodation.html

Kisumu

Z děštného pralesa Kakamega jsme měli namířeno hned do vesnice Dunga, ale jelikož jsme vyleji později, rozhodli jsme se, že ještě přespíme ve městě Kisumu a do Dungy se vypravíme až další den. V Kisumu jsme našli celkem ucházející Guest house Western Lodge. Pokoje byly čisté a asi nedávno zrekonstruované, včetně větráku a s čistou koupelnou se záchodem.

Cena: 1500 KSH za dvoulůžkový pokoj/noc

Dunga

Druhý den z Kisumu jsme se vydali do nedalé rybářské vesničky Dunga přímo na pobřeží Viktoriina jezera. Zde jsme měli na netu předem vyhlédnuté ubytování v bandě v místě zvaném Kamokwe - zajímavé místo přímo u jezera v místní vesnické komunitě. V Kamokwe je jedna velká prostorná banda k bydlení, banda jako kuchyně a banda jako restroom. O jezera bandu dělí zídka z kamení proti hrochům, které jsme tu večer také spatřili. Záchod je suchý na písek a po vyhnání gekonů ze sprchového koutu, se lze i vysprchovat. My to štěstí neměli, neboť netekla voda.

Cena: pronájem bandy 1500KSH na noc, v ceně je i využívání kajaků. Cenu jsme museli smlouvat, nabízeli nám vyšší než na netu.

Info: https://kamokwekayaking.kbo.co.ke/Gues+House

Zpět v Nairobi

Když jsme se vrátili z cest zpět do Nairobi, pronajali jsme si pokoj na dvě noci před naším odletem v hotelu Mid-View Central Hotel. Byl o poznání komfortnější než předešlé guest housy a hotely, taky trochu dražší. Hotel je přímo v centru a dobře zabezpečen.

Cena: 2000KSH za dvoulůžkový pokoj/noc

Info: https://www.midviewhotels.com/index.php/midview-nairobi

Ceny

Jednotlivé ceny se pochopitelně lišily podle lokality (město vs vesnička), ale všeobecně platí, že v Keni jsou potraviny levnější než v ČR.